امروز جمعه 07 اردیبهشت 1403 http://hayatbakhsh.cloob24.com
0

الف مسکن با اثاثیه معادل 25 درصد و بدون اثاثیه 20 درصد حقوق و مزایای نقدی (به استثنای مزایای نقدی معاف ‌موضوع ماده 91 این قانون‌)در ماه پس از وضع وجوهی که از این ‌بابت از حقوق کارمند کسر می‌شود.

ب اتومبیل اختصاصی با راننده معادل 10 درصد و بدون ‌راننده معادل 5 درصد حقوق و مزایای مستمر نقدی (به استثنای ‌مزایای نقدی معاف موضوع ماده 91 این قانون‌)در ماه پس از کسر وجوهی که از این بابت از حقوق کارمند کسر می‌شود.

ج سایر مزایای غیرنقدی معادل قیمت تمام ‌شده برای ‌پرداخت ‌کننده حقوق.

موضوع مالیات بر حقوق نقدی نیز در ماده 85 این قانون مورد بحث قرار گرفته است. البته در ماده 84 تصریح شده است که میزان معافیت بر درآمد سالانه مشمول حقوق از یک یا چند منبع، هر ساله در قانون بودجه سنواتی مشخص می شود. بر اساس ماده 85 نیز، نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیر دولتی مازاد بر معافیت پیش بینی شده در ماده 84 این قانون و تا هفت برابر آن مشمول مالیات سالانه ده درصد و نسبت به مازاد آن بیست درصد است.

مثلاً امسال بر اساس قانون بودجه، سقف معافیت سالانه از مالیات بر درآمد حقوق، پانزده میلیون و ششصد هزار تومان تعیین شده است. این بدان معنا است که سقف معافیت ماهیانه معادل یک میلیون و سیصد هزار تومان است. اگر حقوق ماهیانه کسی دو میلیون تومان باشد، یک و میلیون و سیصد هزار تومان آن از مالیات معاف است و از هفتصد هزار تومان باقیمانده 10 درصد، یعنی 70 هزار تومان مالیات دریافت می شود. مالیات بر درآمد برای حقوق هایی که تا هفت برابر سقف معافیت پیش بینی شده در قانون بودجه است، با نرخ 10 درصد محاسبه می شود. بر همین اساس، مالیات برای حقوق های زیر 9 میلیون و 100 هزار تومان با نرخ 10 درصد محاسبه می شود. اما اگر حقوق ماهیانه کسی بیش از این رقم باشد، مازاد آن با نرخ 20 درصد مشمول مالیات قرار می گیرد. مثلاً کسی که 15 میلیون تومان حقوق می گیرد، 1.300.000 تومان آن از مالیات معاف است. از 13 میلیون و هفتصد هزار تومان باقی‏مانده، مالیات 9 میلیون و 100 هزار تومان آن با نرخ ده درصد محاسبه می شود که مالیات تعیین شده برای این بخش 910 هزار تومان خواهد بود. برای 4 میلیون و ششصد هزار تومان باقی مانده نیز مالیاتی 20 درصدی (920 هزار تومان)تعیین می شود. این فرد در مجموع باید یک میلیون و 830 هزار تومان مالیات بر حقوق بپردازد.

نکته ای که درباره مالیات بر درآمد حقوق در قانون مالیات های مستقیم وجود دارد این است که در آخرین بازنگری در این قانون که در سال 1394 انجام شد، نرخ مالیات بر درآمد حقوق برای کارکنان بخش دولتی و خصوصی یکسان در نظر گرفته شده است که این اصلاح را می توان گام مهمی در جهت تحقق عدالت مالیاتی و درآمدی بین گروه های مختلف مودیان دانست.

نکته نهایی که درباره مالیات بر درآمد حقوق باید به آن اشاره کرد این است که بر اساس ماده 86 قانون مالیات های مستقیم، پرداخت کنندگان حقوق در بخش دولتی و غیر دولتی مکلفند مالیات بر درآمد حقوق پرداختی یا تخصیصی به کارکنان خود در سال را طبق مقررات قانون یاد شده محاسبه و کسر و تا پایان ماه بعد ضمن انجام سایر تکالیف قانونی به اداره امور مالیاتی محل پرداخت نمایند.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه